
Az előző blogban olvashattál arról, hogy ki az ideális ügyfél, és miért fontos a vállalkozók számára.
Ahogy ígértem, most azt nézzük meg, hogy milyen eszközök, technikák, lehetőségek állnak a rendelkezésedre ahhoz, hogy részletesen megismerd a szokásaikat, és könnyedén megtaláld őket az internet végtelenjében.
Ez az a dokumentum, amiben részletesen le van írva, hogy milyen az ügyfél, és milyenek az életkörülményei.
Részletezzük benne, hogy milyen egy napja, milyen külső, és belső kihívásokkal küzd, mik számára az értékek, mik a vágyai és a félelmei.
Ez a lista mutat utat az összes marketingtevékenység során.
Figyeljük meg 3-6 hónapon keresztül, hogy működik-e. Amennyiben úgy érezzük, hogy nem pont az ideális ügyfelünkhöz beszélünk, nem találjuk meg őket, nem növekszik a számuk az általános ügyfeleink között, akkor kezdjük elölről.
Ez csak annyit jelent, hogy elsőre nem sikerült jól megalkotnunk a profilt. Viszont valószínűleg már van fél évnyi ügyfelünk, akiket „fel tudunk használni” a profil újraalkotásánál. Meg tudjuk vizsgálni a szokásaikat, már rendelkezünk tapasztalattal velük kapcsolatban.
Amennyiben működik elsőre a profil, akkor se legyen kőbe vésve. Időről időre felül kell vizsgálni, hiszen a világ, a preferenciák, sőt a szolgáltatásunk, termékünk is folyamatosan változik.
Fontos!
Amennyiben van már ideális ügyfelünk, úgy folyamatosan legyünk jelen az életében. Hírlevél, közösségi média, személyes találkozó. Mindenképpen ápoljuk a kapcsolatunkat vele!
A játék neve: KÖVETKEZETESSÉG!
Ez nem túl szerencsés, de előfordulhat.
A titok a szétválasztás!
Teljesen külön kell kezelned őket. Külön ügyfélprofilt kell megalkotni a számukra. Ha lehet, el kell különíteni a kommunikációs csatornákat, illetve mindig egyértelműnek kell lennie annak, hogy most éppen kinek szól az üzeneted!
Tehát…
Az üzleti siker kulcsa nem más, mint az ideális ügyfél szokásainak megismerése. Ha tudod, mit szeret, mikor és hogyan vásárol, könnyebben tudsz olyan tartalmat és ajánlatot kínálni neki, amire valóban szüksége van.
Szerencsére ma már rengeteg eszköz áll rendelkezésedre, amelyek segítségével betekintést nyerhetsz az ügyfeleid viselkedésébe. Lássuk, mik ezek, és hogyan segíthetnek ebben!
Gondolj a korábbi ügyfeleidre, akikkel volt alkalmad együtt dolgozni.
Írd le minden eddigi ideális ügyfeled öt legfontosabb jellemzőjét.
Bármi lehet: kor; személyiség; időponttal kapcsolatos szokások; foglalkozása; feltett kérdéseinek a típusa; bármi személyes dolog, amit megosztott; bármi problémája, amiről tudomásod van; családi állapota; tervei stb.
Találd meg a közös nevezőt ezek az emberek között, és add hozzá az ideális ügyfélprofilodhoz.
Merülj el mélyen a blogbejegyzéseidben. Melyek kapják a legtöbb megosztást és hozzászólást? Mi a téma? Milyenek a képek? Milyen írási stílust használtál? Mindezek a jellemzők segítenek jobban azonosítani, hogy ki a közönséged, és mit szeretnek.
Vess egy pillantást az elmúlt hat hónapban kiküldött e-mailes hírleveleidre. Mely tárgysoroknál volt a legmagasabb a nyitottsági arány? Mely blogbejegyzések ösztönözték a legtöbb kattintást? Az e-mail-feliratkozóid a VIP-tagjaid, függetlenül attól, hogy vásároltak-e. Hozzáférést adtak a Szent Grálhoz – a postafiókjukhoz. Ha le tudod szűkíteni azt, hogy mi teszi őket boldoggá, felhasználhatod ezt az információt, hogy több hozzájuk hasonló embert vonzz.
A Google Analytics szinte kötelező minden online vállalkozás számára. Ez az ingyenes eszköz segít megérteni, hogy honnan érkeznek a látogatóid, mit csinálnak a weboldaladon, mennyi időt töltenek ott, és mely oldalak a legnépszerűbbek.
Például, ha látod, hogy a látogatók nagy része mobilról érkezik, de gyorsan elhagyják az oldalt, lehet, hogy érdemes lenne javítani a weboldalad mobilbarát verzióján. Ezen kívül a demográfiai adatok is hasznosak lehetnek: megismerheted a látogatóid korát, nemét, érdeklődési körét, ami segít abban, hogy jobban célozd meg őket a marketingedben.
Ez a „közönségbetekintés Mekkája”. Szinte minden, amit tudni szeretnél a közönségedről, megtalálható az elemzések „Közönség” lapján.
A Facebook Audience Insights kifejezetten akkor jön jól, ha Facebookon vagy Instagramon hirdetsz. Ez az eszköz megmutatja, hogy milyen demográfiai jellemzőkkel rendelkezik a célközönséged, milyen oldalakat kedvelnek, és milyen eszközöket használnak a legtöbbet.
Az általuk használt eszköztől a webhelyedre való eljutásig, egészen a tartózkodás idejéig minden megtalálható.
Az Audience Insights segítségével megtudhatod például, hogy a célközönséged milyen életkorú, milyen közösségben él, vagy milyen egyéb érdeklődési körökkel rendelkezik. Ezáltal sokkal pontosabb hirdetéseket készíthetsz, amivel pénzt és időt spórolhatsz meg, hiszen olyan embereket célozhatsz meg, akik nagyobb valószínűséggel érdeklődnek a termékeid vagy szolgáltatásaid iránt.
A közösségi média analitikák (például a Facebook, Instagram vagy Twitter saját analitikai eszközei) segítenek megérteni, hogyan teljesítenek a posztjaid, mely típusú tartalmakra reagálnak a legjobban a követőid, és mikor a legaktívabbak. Konkrétan megnézheted, hogy mely bejegyzések kapják a legtöbb lájkot, megjegyzést, megosztást Ezek az információk rendkívül fontosak, ha szeretnéd növelni a közösségi média jelenléted hatékonyságát.
Ez segít stilisztikailag meghatározni, hogy mi vonzza a közönséged, valamint a rájuk visszaható írási stílus: kérdésforma, motiválóbb , egyszerű kijelentések, játékok, idézetek, szavazások stb.?
Például, ha azt látod, hogy a követőid leginkább hétköznap délutánonként aktívak, érdemes akkor időzíteni a legfontosabb posztjaidat. Az is lehet, hogy a videók jobban teljesítenek, mint a képek, vagy hogy a szöveges bejegyzésekre kevesebb reakció érkezik. Mindezek az információk segítenek abban, hogy finomítsd a stratégiádat, és növeld az elköteleződést.
Ha a Pinterestet is használod a vállalkozásodhoz, a Pinterest Analytics hasznos lehet abban, hogy megértsd, milyen típusú tartalmakat kedvelnek a követőid, mely pinjeid generálják a legtöbb forgalmat, és milyen kulcsszavakra keresnek rá leggyakrabban.
Ez az eszköz abban is segíthet, hogy meglásd, milyen egyéb érdeklődési körökkel rendelkeznek a követőid, és milyen más tartalmakat néznek meg a platformon. Így nemcsak a saját tartalmaidat tudod finomhangolni, hanem új ötleteket is meríthetsz arra, hogy milyen témákban érdemes új pineket készíteni.
Összefoglalva
Az ügyfelek szokásainak megismerése ma már nem varázslat, csupán a megfelelő eszközök használata szükséges hozzá. A Google Analytics, Audience Insights, Social Media Analytics és Pinterest Analytics mind olyan programok, amelyek segítségével mélyebb betekintést nyerhetsz a célközönséged viselkedésébe. Használd ki ezeket az eszközöket, hogy még jobban megértsd az ügyfeleidet, és így még sikeresebb lehess az online világban!
Köszönöm, hogy velem töltötted az idődet! Olvass engem legközelebb is ☺